Na śniadanie? Owsianka!

Gotowanie to nie jest moje ulubione zajęcie. Jest jednak coś co przygotowuję codziennie. Owsianka!


Owsiankę można przygotować na niemal nieskończoną ilość sposobów. W dzieciństwie dostawałam rozgotowane płatki na mleku, z nieprawdopodobną ilością cukru. Nie lubię ani mleka, ani cukru. To nie moja kombinacja. Przez następne 20 lat nie tknęłam owsianki. Prawdę mówiąc, w ogóle nie jadłam śniadań.

Kiedy parę lat temu zostałam nią ponownie poczęstowana, podeszłam do niej dość nieufnie. Okazało się, że niesłusznie. Od tej wersji zaczęło się moje uzależnienie od tego śniadania.

Wersja zimowa

Składniki:
płatki owsiane zwykłe
otręby (dowolne, chyba że ktoś nie je glutenu, wtedy np. gryczane lub amarantusowe)
mrożone wiśnie
banan
orzechy i rodzynki (różne, mieszanka)
cynamon
miód (jeśli ktoś lubi)
płatki migdałowe

Przygotowanie:
Trzy pełne, duże łyżki owsianki wrzucamy do garnka. Do tego jedną pełną łyżkę otrębów. Na to garść posiekanych grubo orzechów, mniej więcej garść mrożonych wiśni i pokrojonego banana. Zalewamy gorącą wodą tak, żeby przykrywał płatki i pozostałe składniki. Zapalamy gaz i podgrzewamy owsiankę do momentu w którym wchłonie większość wody (jakąś minutę). Dosypujemy cynamon i dodajemy małą łyżeczkę miodu. Mieszamy, wykładamy do miseczki i posypujemy płatkami z migdałów.

W wersji zimowej często dodaję zamiast wiśni, mrożone truskawki lub pokrojone suszone owoce np. morele, śliwki, figi itp.

Wersja letnia

Ale teraz, póki jest ciepło i łatwo kupić świeże owoce robię wersję letnią:

Ta jest jeszcze prostsza. Owsiankę zalewam gorącą wodą i zostawiam na chwilę pod przykryciem. W tym czasie myję i kroję dowolne świeże owoce: truskawki, borówki, gruszkę, morele, mango, maliny, jeżyny itp. Na nasiąkniętą owsiankę kładę dwie, trzy łyżki jogurtu greckiego. Na niego wysypuję owoce, a na koniec dodaję pokrojonego w plasterki banana.

Co warto wiedzieć o owsiance

  1. Nie powinno się jej gotować. Rozgotowana działa jak cukier prosty i zmienia swój indeks glikemiczny. Najlepiej zalać ją wrzątkiem i zaczekać, aż nasiąknie. Wiele osób robi też “nocne owsianki” tzn. przygotowuje je wieczorem i wstawia do lodówki.
  2. Zwykłe, górskie, błyskawiczne. Zwykłe produkowane są z całego, obłuszczonego ziarna. Płatki górskie są drobniejsze i pocięte, będa robić się szybciej, Błyskawiczne są najbardziej rozdrobnione i mają najwyższy indeks glikemiczny. Różnice we właściwościach płatków nie są duże, ale jeśli komuś nie przeszkadza całe ziarno, to najlepiej wybrać wersję zwykłą (czasem nazywana jest jumbo). Będzie miała najniższy indeks glikemiczny i najwięcej błonnika.
  3. Jest zdrowa. Podobno jest jednym z najzdrowszych pokarmów na świecie. Nie wiem gdzie to przeczytałam, ale wierzę. Owsianka pozwala najeść się na długo, beta-glukan – rozpuszczalny w wodzie błonnik, zmniejsza poziom hormonu głodu. Zmniejsza też wchłanianie tłuszczy, a tym samym znacznie obniża poziom cholesterolu. Stabilizuje poziom cukru we krwi, obniża ciśnienie, chroni serce i jelita, jest źródłem magnezu, zwiększa wytrzymałość i siłę fizyczną, karmione nią dzieci rzadziej chorują na astmę, ma pełno witamin.
  4. Nie ma glutenu. Owsianka jest na liście zbóż dozwolonych przy diecie bezglutenowej. Jeśli ma się silną nietolerancję glutenu, ze względu na możliwość zanieczyszczeń zwykłej owsianki innymi zbożami podczas produkcji, można poszukać takiej z symbolem przekreślonego kłosa.
  5. Da się z niej zrobić prawie wszystko. Magda prezentowała jakiś czas temu ciasto marchewkowe, na zmielonych osobiście płatkach owsianych. Ja z owsianki robię placki z jabłkami, placki serowe, placki na wytrawnie. Używam ich jako spodu do tart i ciast, zmielonych na grubo jako panierki do kotletów, zmielonych na pył zamiast mąki do naleśników i do zagęszczania sosów, robię z niej ciastka, batoniki, muffiny.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s